Straatpraat De Gijsbrecht gaat deze week over De Huiskamer.

straatpraat De Gijsbrecht

Straatpraat De Gijsbrecht. Twee keer per maand interviewt de heer Frans Kwantes een ondernemer van het winkelgebied De Gijsbrecht en schrijft een stukje straatpraat De Gijsbrecht. Deze keer waren wij aan de beurt, lees hier het leuke stuk of op de website van De Gijsbrecht.

Straatpraat De Gijsbrecht 12: De Huiskamer.

De stijlvolle winkel voor interieur, wonen en decoratie ‘De Huiskamer’ wordt gerund door een jong ogend stel: Nancy Pronk en Marc Valkenhoff, beiden op de kop af vijftig jaar jong. Ze hebben ongeveer even lang een relatie als de zaak bestaat: tien jaar. Op 14 februari wordt met name het laatste jubileum gevierd! Ze wonen samen in Bussum, in de tot 32 appartementen omgebouwde Sint Vituskerk, boven het altaar, of zoals Nancy het omschrijft: “Drie hoog achter.” Ze hebben geen kinderen, maar wel een kanjer van een hond: ‘Kyra’, een ‘Benner Sennen’. En ook deze vriendelijke lobbes is een decennium oud. Kennelijk hebben Nancy en Marc niet alleen iets met elkaar, maar nu ook met het getal ‘tien’.

Nancy is geboren en getogen in Bussum, Marc is een rasechte Hilversummer. Hij volgde na het Roland Holst de MCO in Amersfoort. Daarna werkte hij in een herenmodezaak in de Schoutenstraat alhier, om na een jaar of vijf aan de slag te gaan bij een studio voor binnenhuisarchitectuur. Sinds 1999 is hij een zelfstandig ondernemer, met als start op de Gijsbrecht ‘De Stoffenkamer’, die handelde vooral in gordijnen en raamdecoratie (horren, jaloezieën, enz.); in dat pand zit nu ‘Studio Pasta’. Een paar jaar later kon hij ook het pand er schuin tegenover betrekken, waar de stijlvolle interieurwinkel nu nog altijd is gevestigd. Zoals gezegd opende hij De Huiskamerdeuren op 14 februari 2008. Weer een jarige onder onze winkeliers!

Nancy ging na de middelbare school in Bussum naar Enschede, waar ze haar geluk beproefde op de Textiel Handelsschool, want ze wilde altijd al iets in de kleding/stoffen doen. Maar binnen een jaar hield ze het daar voor gezien en nestelde zich in Bussum. Intussen ging ze in Amstelveen aan de slag bij een groothandel in nachtkleding, die leverde aan veel grote Europese bedrijven. Na tien jaar (jawel, tien…), stapte ze over naar ‘KGU uitzendburo’s’, waar ze eerst mensen aan tijdelijke of vaste banen hielp en nam ze afscheid als directeur. Heel toevallig bleef ze daar tien jaar werken, tot ze Marc ontmoette, op een vrolijke zaterdagmiddag in ‘Het Bonte Paard’ te Laren; door deze liefde op het eerste gezicht vormden ze al snel ‘een setje’ (hun eigen woorden!). Niet lang daarna trok Marc bij Nancy in; niet vóór het altaar, maar erboven (mijn woorden).

Marc had toen een tijdje twee winkels, ‘De Huiskamer’ en de genoemde stoffenkamer. Geleidelijk aan ging Nancy hem steeds meer in de interieurwinkel helpen met allerlei hand- en spandiensten, aanvankelijk vooral op vrijdag en zaterdag. In 2009 werden beide winkels samengevoegd tot de huidige ‘De Huiskamer’. Het is zo ongeveer de enige winkel in de straat waar ook de bovenverdieping is ingericht tot ‘showroom’: twee etages prachtige stijlvolle meubels, gordijnen, schilderijen; te kust en te keur.

‘Interieur’ was altijd al beider hobby, reden waarom vrienden en familieleden hun vaak om advies vroegen. Hoewel de zaak in principe van 10 tot 6 uur open is, zijn hun werkdagen vaak langer en bestaat hun week niet zelden uit zes, soms wel zeven werkdagen. Marc gaat veel naar de mensen thuis toe, vooral om adviezen te geven over hun gewenste nieuwe inrichting.
Hij ziet dan het huis, de stijl der bewoners en de mogelijkheden; daarna kan hij bijna als een binnenhuisarchitect een concept tekening ‘huiskamer nieuwe stijl’, waarbij soms ook kleine verbouwingen nodig of wenselijk zijn. Het gaat werkelijk om een ‘totaal pakket’ dat Marc kan verzorgen: alles wat men maar in de huiskamer nodig heeft, meubels, tapijten, verf, behang, verlichting. Hij richt zich dus op ‘het complete interieur’ van met name de woonkamer: regelmatig gaan Nancy en hij naar showrooms, ateliers en beurzen in binnen- en buitenland om waardevolle en nieuwe collecties te bezien en te vergaren. In principe kan hij als ‘selfmade handige jongen’ veel zelf doen, zoals gordijnenrails aanbrengen, maar hij laat echter aan anderen regelmatig de praktische uitwerking over, zoals timmeren, stofferen en smeden; hij is dan de ‘dirigent’. De mooie artikelen die De Huiskamer verkoopt, worden soms door een gecharterd transportbedrijf thuis afgeleverd, maar Marc is wel bijna altijd ter plekke aanwezig, om de nieuwe inrichting goed te dirigeren. “Omdat wij met korte lijnen werken, krijg ik met de klant ook geen ruis”, aldus Marc.

Toen M&N in 2008 begonnen met ‘De Huiskamer’, hadden ze natuurlijk niet voorzien dat uitgerekend tóen de economische crisis zou gaan woeden. Ze hebben een paar jaar keihard moeten knokken om het hoofd boven water te houden, maar het is ze gelukt en daar zijn ze heel trots op. En terecht: het zijn harde werkers die zonder personeel het sámen fiksen; de zaken gaan nu weer naar wens voor de wind. Als de één ziek is (wat gelukkig weinig voorkomt), moet de ander het in zijn of haar uppie doen. Veel vrije tijd hebben ze niet, maar soms kunnen ze lekker genieten van een goeie vakantie. Omdat de zaak dan dicht gaat, worden sommige klanten vooraf ingeseind; die reageren dan vrijwel altijd heel aardig: “Geniet ervan! Jullie werken er hard voor!”

Marc: “Juist vanwege de diversiteit die wij aanbieden, kunnen we een compleet plaatje realiseren, dat ook nog maatwerk is. Ik omschrijf ons assortimenten als ‘stoer, stijlvol en eigentijds’. We bedienen het midden- en betere segment met service van bijpassend niveau!” Nancy vult aan: “Maar behalve meubilair van de beste kwaliteit, kunnen mensen ook leuke cadeautjes voor minder dan een tientje bij ons kopen, hoor. Een cadeautje moet net zo leuk zijn om te géven als om te krijgen.” Marc vat het als volgt samen: “We bieden een mooie en uitgebreide mix van goede merken aan. We willen gaan dertien in een dozijn zijn.” Dat is goed te zien aan de vele fraaie interieurstukken die hier te bewonderen en te bekomen zijn; zelfs dát zie ík, met de blik van een simpele bejaarde frik – als het gaat om stijlvolle huiselijke vormgeving.

Het leukste van hun werk is dat ze ‘iets moois creëren bij mensen thuis, waar de bewoners blij van worden’. Als Marc bij de mensen thuis kijkt en adviezen geeft, kan het zijn dat alleen al een kast op een andere plek zetten, als een ‘eyeopener’ voor mensen heel verfrissend kan werken. Hun motto: ‘Van je huis een thuis maken! Tenslotte moet je in je eigen huis wel je eigen fijne plekkie hebben, waar je je happy voelt.
Een nadeel van dit ‘huiswerk’ is wel dat zo’n eigen zaak erg tijdrovend is, omdat er veel buiten de winkeltijden om moet gebeuren. “Het is geen 9 tot 5 baan. Ondernemer ben je vierentwintig uur per dag, maar ook dat heeft zijn charme. Omdat we er allebei zo veel plezier aan beleven, vallen die lange werktijden ook wel weer mee!”

Nancy verricht -ondanks haar drukke werk in het interieur- ook nog wat exterieur werk: klusjes voor het bestuur van de winkeliersvereniging, zoals de sociale media en de website. Zo hebben deze sympathieke en hardwerkende mensen een druk bezet bestaan, waar ze echter veel energie en vreugde uit halen. Ze zijn blij op de Gijsbrecht te zitten, “waar zo veel zelfstandige ondernemers zijn, die zorgen voor onze een eigen typerende uitstraling op onze Gijsbrecht,” verwoordt Nancy het enthousiast.
Ik ben ‘gewoon’ in een weelderige, warme huiskamer beland.

Deze Huiskamer kan wat mij betreft net zo goed heten: ‘De Thuiskamer’.

Frans Kwantes.